Oisterwijk toont veerkracht in topper tegen DVVC

Oisterwijk kwam meer dan verdiend met 0-2 achter. De rood-witten toondden echter veerkracht en sleepten een gelijkspel uit het vuur. Tonnie Kerhof was andermaal de gevierde man, hij scoorde beide treffers.

Vooraf waren de belangen duidelijk. Oisterwijk kon als trotse koploper verder afstand nemen van de ambitieuze ploeg uit Dongen. De Dongenaren zouden bij een overwinning de ploeg met de minste verliespunten worden. De groen-witten wonnen alles en speelden één keer gelijk regen Gloria UC. Dit 3-3 gelijke spel voelde echter als een nederlaag omdat DVVC een 3-0 voorsprong verspeelde.

Op sportpark Den Donk hadden de rood-witten het van het begin af aan heel moeilijk tegen de Dongenaren. DVVC speelde compact en combineerde een stuk makkelijker dan de ploeg van Faysal Bouhoud. Oisterwijk kon weinig potten breken en het spel was koploper onwaardig. DVVC kreeg een aantal goede kansen maar was in de afwerking weinig gelukkig. Het was dan ook meer dan verdiend dat de Dongenaren na een dik half uur spelen op voorsprong kwamen, Stefan van Dongen stond bij een corner geheel ongedekt en schoot de bal onberispelijk achter Ronald Robben. Oisterwijk was nu wakker en ging nog voor de thee op jacht naar de gelijkmaker, dichterbij dan een slecht gemikte kopbal van Raiclen Nepomuceno kwamen de rood-witten echter niet.

In de tweede helft was het wederom DVVC wat beter uit de startblokken kwam. Binnen vijf minuten leek de wedstrijd beslist nadat Mo Bouhoud de bal ongelukkig op zijn hoofd kreeg. De man van het scorebord kon met tegenzin aan het werk om de 0-2 te noteren. Oisterwijk reek rijp voor de sloop en Ronald Robben moest een aantal keer flink aan de bak om de genadeklap tegen te houden.

De rood-witten vonden het nu echter wel lang genoeg geduurd dat de Dongenaren de dienst op sportpark Den Donk uitmaakten. Faysal Bouhoud spoorde zijn mannen aan om een tandje bij te schakelen en eiste meer beleving en inzet. Uit het niets werd Oisterwijk de bovenliggende partij en reeg de kansen aan elkaar. Het werd daarbij geholpen door de verder overigens uitstekende scheidsrechter Zandstra, deze stond in de weg in de opbouw van DVVC waarop de bal plotseling via Ronnie Reniers de doelmond in werd gepompt. Na weifelend verdedigen aan Dongense kant kon Tonnie Kerkhof alleen op de Dongense doelman afgaan, hoe dat afloopt weten we in Oisterwijk ondertussen, de 1-2 lag in de touwen.

Oisterwijk rook nu bloed en ook de spionkoptribune ging zich ermee bemoeien. Een fanatieke DVVC-supporter hief het clublied van de Dongense voetbalvereniging Concordia aan. Dit liet de aanhang van de rood-witten natuurlijk niet gebeuren en de Dongenaar werd luid overstemd. Dit was olie op het vuur voor de rood-witten die hartstochtelijk op zoek gingen naar de gelijkmaker. Binnen één minuut kon Tonnie Kerkhof op identieke wijze op het doel afgaan, hij strandde dit keer echter op de uitstekende doelman. Op de tribune werd verteld dat deze keeper normaal rechtsback is, de vaste doelman ontbrak maar is waarschijnlijk niet meer zeker van zijn plaats na een uitstekende wedstrijd van zijn vervanger. Zijn laatste redding was slechts uitstel van executie want twintig minuten voor tijd kwam Oisterwijk verdiend op gelijke hoogte. Een diepe bal werd door Tonnie Kerkhof in de aanname meegenomen, om de knikker vervolgens snoeihard in de kruising te vlammen. Een juweel van een doelpunt, wat luid bejubeld werd door iedereen met een rood hart.

Vervolgens ontstond er korte tijd een status quo van twee ploegen die twijfelden om vol voor de overwinning te gaan. Lang werd daar niet over nagedacht want in de slotfase ging de wedstrijd alle kanten op met kansen voor beide ploegen. Gescoord werd er echter niet meer zodat de punten gedeeld werden. Voor Oisterwijk het eerste puntverlies, toch voelde het als een overwinning omdat de rood-witten bijna op de rug lagen.

Tot slot was het goed om te zien dat steeds meer echte Oisterwijkers de weg terug vinden naar Sportpark Den Donk. Zelfs “Manolo Beekie” werd weer gespot, zijn trommel ontbrak nog, maar het lijkt een kwestie van tijd dat we de trommel, de sirene en ook de honderdduizendklapper weer kunnen horen op ons eigen sportpark. Dat de buurt dan weer een klacht indient nemen we dan maar voor lief, in eigentijdse woorden, “daar hebben we gewoon schijt aan”.

Volgende week een bekerwedstrijd in Dongen tegen derdeklasser Olympia ’60. Een week later wordt een reis naar Moerdijk gemaakt. Daar nemen we het op tegen plaatselijke trots TPO, een tegenstander waar we in onze 103-jarige historie nog nooit tegen uitgekomen zijn.